Wat zijn de voordelen van yoga voor onze gezondheid?

Wat zijn de voordelen van yoga voor onze gezondheid?

Yoga, afgeleid van het Sanskriet woord voor eenheid, is de uitgelezen sport om lichaam en geest opnieuw in balans te brengen. Via ademhalingsoefeningen, meditatie en verschillende poses, wordt geprobeerd om je lichaam te laten ontspannen, soepeler te laten worden en de stress te verminderen. Dat het beoefenen van yoga vele voordelen heeft voor onze gezondheid mag wel duidelijk zijn. We zetten ze dan ook graag even op een rijtje.

Adem in en adem uit

Yoga gaat gepaard met ademhalingsoefeningen. Zo leert de sport je vooral trager en dieper adem te halen waardoor je meer zuurstof in je bloed krijgt en ontspannen raakt. Impliciet worden daardoor ook je longfuncties verbeterd. Niet alleen wordt de capaciteit van je longen groter, je uithoudingsvermogen gaat er ook mee op vooruit.

Sterkere spieren

Binnen alle yogastijlen vind je oefeningen die ervoor zorgen dat je spieren sterker worden. Zo zorgen staande houdingen en poses voor een versterking van je hamstrings en quadriceps maar ook je buikspieren worden hierbij stevig getraind. Zittende en liggende houdingen zorgen dan weer voor een stabielere core en wervelkolom.
Bepaalde houdingen en poses hou je soms minutenlang vast om de spieren tot in de diepte te versterken. Andere poses hou je slechts kort aan of voer je uit in een snellere flow voor een korte, intense training of ontspanning. Maar of je yogaoefeningen nu minutenlang vasthoudt of snel doorloopt, je lichaam wordt er op elke mogelijke manier fysiek sterker van.

Een fiere houding en meer flexibiliteit

Hoe vaker je tijd maakt voor enkele yogaoefeningen, hoe sterker je wordt en hoe meer je kracht toeneemt. Maar ook je flexibiliteit gaat erop vooruit. Daar waar je de eerste lessen misschien met moeite met je vingers tot aan je tenen kon, merk je dat dit na enkele maanden al veel vlotter gaat en je veel beweeglijker èwordt. En een flexibeler lijf met sterkere spieren zorgt ook automatisch voor een betere houding. Door de vele poses en oefeningen maakt yoga je bovendien bewuster van je lichaam waardoor je sneller corrigeert als je verkrampt of ineengezakt zit.

Een stressloos bestaan zonder slapeloze nachten

Yoga beperkt de invloed van stress op je lichaam. Door te focussen op je ademhaling en je gedachten leeg te maken door middel van meditatieoefeningen, slaag je erin om het hoofd tot rust te brengen en de dagelijkse sleur te vergeten. Bovendien is wetenschappelijk bewezen dat tijdens yoga het hormoon oxytocine wordt gestimuleerd, beter gekend als het knuffelhormoon. Verder stelden onderzoeken vast dat het stresshormoon cortisol daalt in het lichaam en symptomen van angst, depressie, vermoeidheid en slapeloosheid afnemen.

Een stralend humeur

Een uurtje op de yogamat en je gelukshormoon gaat de hoogte in. Geen wonder dat je je op de korte termijn veel beter voelt na enkele yogaoefeningen. Maar ook op de lange termijn is dit merkbaar. Yoga zorgt ervoor dat je angstgevoelens makkelijker kan loslaten doordat je je via verschillende ademhalingstechnieken en oefeningen kan wapenen tegen minder leuke situaties. Door deze vorm van mindfulness gaat energie niet langer naar piekeren en donkere gedachten en is er ruimte om in het hier en nu te leven en om een betere balans te creëren tussen lichaam en geest.

Je levenskwaliteit gaat erop vooruit

Wie kampt met hartproblemen, heeft baat bij een paar dagelijkse yogaoefeningen. Ze verlagen immers het hartritme en de bloeddruk doordat je volledig tot rust komt. Bovendien zorgt de grote variatie aan houdingen ervoor dat ook je bloedcirculatie verbetert. Daarnaast zorgen de verschillende poses er ook voor dat schouder-, nek- en rugklachten maar ook artritis verholpen worden. Zeker voor wie dagelijks voorovergebogen achter zijn computerscherm zit op het werk, bieden yogaoefeningen soelaas door volledige spierontspanning. En ook ons immuunsysteem heeft baat bij een regelmatige portie yoga.

Blije mama’s

Yoga en een zwangerschap? Ook die zijn makkelijk met elkaar te combineren. Zo hebben yogaoefeningen niets dan positieve effecten op de hormonenspiegel van een zwangere vrouw en die van de baby. Door te investeren in een betere ademhaling en jezelf meer tot rust te krijgen zorg je ervoor dat je zwangerschap stresslozer en je bevalling vlotter verloopt.

Nieuwsgierig geworden naar de yogavakanties van Les Barreaux? Neem dan snel een kijkje in ons aanbod en wie weet kunnen we je binnenkort wel bij ons verwelkomen voor een mentaal en fysiek ontspannende vakantie.

Gerelateerde berichten