Tips om meer te bewegen thuis en op de werkvloer

Tips om meer te bewegen thuis en op de werkvloer

Met de start van het nieuwe jaar, komen ook de goede voornemens opnieuw uit de kast. En traditiegetrouw hoort daar ook meer sporten en minder stilzitten bij. Geen evidentie want in onze drukker dan drukke levensstijl en dagelijkse sleur is het niet altijd eenvoudig om een sportief momentje voor onszelf in te plannen of om de stap naar meer beweging te zetten. We geven dan ook graag enkele praktische tips. Want dagelijks kleine bewegingsmomentjes inlassen, zorgt niet alleen voor een betere conditie, maar ook voor innerlijke rust en minder stress.

Vervang ongezonde gewoontes door gezonde

Het lijkt eenvoudig, maar probeer om je ongezonde gewoontes om te buigen in gezonde. Je hoeft daarvoor niet plots in een topsporter te veranderen, maar je kan ervoor zorgen dat gezonde keuzes makkelijker voor het grijpen liggen. En dat mag je letterlijk nemen: leg je wandelschoenen en jas vooraan in de kast zodat je zonder excuus te voet naar je volgende bestemming kan wandelen. Nog even om een brood gaan of nog een paar boodschappen halen in de supermarkt? Fiets dan naar de buurtwinkel of die bakker achter de hoek en laat je wagen in de garage staan. Het zijn zulke kleine beweegmomentjes die het verschil maken en je opnieuw iets stressvrijer maken. Want was is er leuker dan even een kwartiertje uitwaaien?

Plezant sporten met een partner in crime

Meer bewegen is allemaal goed en wel, maar daar hoef je absoluut geen fitnessabonnement voor aan te schaffen. Kies voor een hobby of activiteit die past bij jouw interesses en levensstijl. Geen tijd om wekelijks naar verschillende groepslessen in de fitness te gaan door minder flexibele werkuren? Kies dan voor een sport die je altijd en overal kan doen zoals wandelen, lopen, fietsen, yoga of zwemmen. Heb je net regelmaat en een beetje groepsdruk nodig? Schrijf je dan in voor lessen of in een vereniging, al dan niet met een partner in crime. Op die manier sport je niet alleen samen maar word je ook door anderen aangemoedigd om meer te bewegen en je grenzen te verleggen. En zo is de druk om je sportieve voornemens vol te houden in 2020 net wat hoger.

Langzaam opbouwen en genieten blijft echter wel de sleutel tot succes. Een avondwandeling na het eten op zaterdag en zondag kan je na een tijdje ook gewoon doortrekken op enkele weekdagen. Zo raakt je lichaam gewend aan de extra beweging en heb je momentjes voor jezelf waar je het hoofd helemaal vrij kan maken.

Wissel af en bouw routine op

Heb je een zittend beroep? Dan is het niet altijd evident om voldoende beweging in te lassen tijdens de werkuren. Toch is het belangrijk om dit naast een gezonde wekelijkse dosis sport te doen. Wissel zoveel mogelijk staan en zitten af door tijdens de lunchpauze een ommetje te maken in de buurt, door vaker de trap in plaats van de lift te nemen, door om koffie of om een snack te gaan voor je collega’s, wat verder te parkeren of wandelend te vergaderen. Die eerste stappen zijn vaak moeilijk, maar eens je het deel maakt van je dagelijkse routine en je regelmatig manieren vindt om ook tijdens het werk te bewegen, wordt het alsmaar makkelijker. Zie het als een ontspanningsmoment om even tot rust tijdens een overvolle werkdag en zo de werkstress even weg te werken.

Plannen, plannen, plannen

Meer beweging introduceren in je leven? Denk en plan dan vooruit. Maak afspraken met jezelf (en met anderen), zorg voor een schema en regelmaat. Maak je plannen ook zo concreet mogelijk en stel een persoonlijk beweegplan op waarin je samenvat wat je precies wil doen. Dit kan gaan van ‘ik kijk vanavond een half uurtje minder tv met mijn lief om te gaan wandelen in het parkje om de hoek’ tot ‘ik spreek om 20u af met een vriendin aan de fitness voor een groepsles spinning’. Calculeer verrassingen en moeilijkheden in (ga bijvoorbeeld lopen op de loopband in de lokale fitness bij regenweer of koude) en voorzie een beloning zodat volhouden makkelijker wordt.

Leg vooral de lat niet te hoog

Zorg ervoor dat je de lat niet van begin af aan te hoog legt en kies voor haalbare activiteiten. Begin door vaker te voet korte afstanden af te leggen, de lift in te ruilen voor de trap of een avondje te gaan sporten met een vriend(in) in plaats van plots vijf keer per week intensief te gaan trainen. Een geleidelijke verandering die deel wordt van je routine is immers makkelijker vol te houden dan een plotse ommekeer.

Wees ook blij met elke verbetering. Elke stap die je neemt om gezonder te worden is er immers eentje in de goede richting en zorgt voor een gezondere levensstijl. En laat ook je moed niet hangen bij een slechte dag of een terugval. Pik nadien gewoon de draad weer op en kies opnieuw voor beweging. Op die manier start je 2020 alvast met een gezonde geest in een gezond lichaam.

Zin om je nog meer te verdiepen in hoe je meer kan bewegen en hoe dit je hoofd vrij kan maken? Neem dan een kijkje in het programma van onze themareis Herbronnen & Wandelen en wie weet verwelkomen we jou binnenkort wel op Les Barreaux.

Gerelateerde berichten