Hoe kan je jezelf terugvinden met dans en beweging?

Hoe kan je jezelf terugvinden met dans en beweging?

Zijn er een aantal minder fijne gebeurtenissen op jouw pad gekomen? Of kreeg je onlangs een tegenslag te verwerken? Vind je het moeilijk om energie te vinden in je dagelijkse routines en wordt het steeds lastiger om met een positieve blik naar de toekomst te kijken? Dit is vaak het signaal dat stress en spanning heer en meester geworden zijn van ons lichaam. In dit artikel nemen we je mee in de wereld van intuïtieve dans. Vrijuit dansen is immers een krachtige manier om letterlijk en figuurlijk beter in je vel te zitten. Maar op welke manier kan dans ons helpen en de zin in het leven doen terugkrijgen? We schetsen je kort de voordelen van vaker naar je lichaam luisteren.

De psychologische voordelen van dansen

Dansen heeft tal van psychologische voordelen. Niet alleen worden lichaam en geest met elkaar verbonden via beweging op muziek, ook voelen we er ons een pak beter en vrolijker door. Bovendien geeft muziek ons de mogelijkheid om onszelf uit te drukken zonder een woord te hoeven vertellen en emoties los te maken die vaak verborgen blijven. Reden te meer dus om regelmatig de dansbenen te strekken.

Dansen om te verbinden

Door te dansen slagen we erin om meer verbinding te maken met onszelf. Via dans kunnen we immers volledig loslaten en komen emoties boven waarvan we ons misschien niet eens bewust waren. Dansen werkt bevrijdend en zorgt ervoor dat onze lasten lichter voelen. Bovendien leren we onszelf beter (of opnieuw) kennen door dans. We maken echter niet louter contact met onszelf door dans en muziek. Het wordt ook makkelijker om verbinding te maken met anderen.

Dansen voor meer creativiteit

Door via intuïtief te dansen vrij te bewegen, laten we ons lichaam meevoeren op muziek en op het ritme daarvan. Hierdoor laten we niet alleen ons lichaam, maar ook onze geest vrij, waardoor creativiteit en spontaniteit worden gestimuleerd. Wetenschappelijk onderzoek wijst bovendien uit dat we door dans andere denkpatronen opbouwen in onze hersenen en bijgevolg anders gaan nadenken. Opnieuw een pluspunt.

Dansen voor een beter humeur

Dansen zorgt ervoor dat er in onze hersenen dopamine en serotonine vrijkomen. Deze stoffen verminderen stress en vergroten ons geluksgevoel. Zo kan dans niet alleen fysieke klachten verminderen, ook symptomen van depressie nemen aanzienlijk af. De uitdrukking “dancing your troubles away” klopt dus helemaal.

Dansen voor een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen

Door te bewegen op het ritme van muziek, worden we ons bewuster van ons lichaam en verbinden we meer met onszelf. Door remmingen los te laten en spontaan om te gaan met muziek en beweging leren we immers opnieuw onszelf kennen, ons eigen lichaam vertrouwen en stralen we dat herwonnen vertrouwen ook uit naar de buitenwereld.

Dans integreren in dagelijkse routines: hoe pak ik het aan?

Lid worden van een dansschool is een logische stap om meer dans in je leven te integreren. Gewone danslessen zijn dan niet therapeutisch bedoeld, ze hebben wel degelijk een gelijkaardig effect als intuïtief dansen. Wil je liever thuis zelf aan de slag gaan, dan hebben we enkele tips voor jou. Zorg in eerste instantie voor een rustig moment waarop je alleen bent, zo kan je optimaal ontspannen en je laten meedrijven door de muziek. Creëer eveneens voldoende ruimte zodat je nergens tegenaan botst en kies voor muziek die je een goed gevoel geeft. Adem nadien goed in en uit en probeer het volgende:

  • Ga in het midden van de ruimte staan met een rechte rug en voeten op heupbreedte uit elkaar. Hou je kin rechtop, je armen naast je lichaam en je ogen gesloten.
  • Richt vervolgens je aandacht naar binnen en wacht tot je door de muziek een impuls voelt opkomen om te bewegen. Het maakt niet uit wat die beweging precies is, of die groot of klein is, elegant of niet, of je de beweging al kent of helemaal niet. Laat je mee leiden door de beweging op de muziek, zonder remming. Beweeg je op deze manier door de ruimte en laat bewegingen elkaar opvolgen.
  • Probeer met de muziek mee en tegen de muziek in te bewegen.
  • Laat de spanning in je lichaam variëren door de ene keer te kiezen voor een opgespannen beweging en daarna weer voor een meer ontspannen flow. Wissel ook harde en meer zachte bewegingen met elkaar af.
  • Wissel regelmatig van dansrichting. Dansen hoeft zich immers niet te beperken tot staande bewegingen. Gebruik de vloer, spring,… en test verschillende bewegingen uit.
  • Heb je moeite om los te komen? Dan zijn schouders en heupen steeds een goed startpunt. Maar voelt intuïtief bewegen in het algemeen wat vreemd aan, dan kan je ook vaste danspasjes proberen.

Benieuwd naar hoe wij op Les Barreaux dans integreren in onze yoga- en meditatietechnieken en hoe wij dans gebruiken als een manier om meer voeling te krijgen met jezelf? Check dan zeker onze themavakantie The Body Talks.

Gerelateerde berichten